VILLKOR
Elegant kids har som mål att ge professionell och hög service till våra kunder. Nedan följer de köpvillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer. Vid ytterligare frågor kontakta oss på info@elegentkids.se eller på telefon 040-124370.
Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Lagen om distansavtal. För företag – Köplagen. Köplagen är till skillnad från Konsumentköplagen dispositiv, vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.
Beställning
Beställning sker via vårt shoppingsystem på vår hemsida eller per telefon. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. Kunden är medveten om att en betalningsförpliktelse åligger vid beställning av vara/varor samt frakt-och betalsättskostnad för av kunden valt alternativ via vår hemsida.
Vi tänker hållbart och har därför maxköp på 2 modeller i samma storlek. Samma gäller ordrar på olika personer men på samma adress. Behöver ni fler modeller i en storlek så är ni varmt välkomna att kontakta oss innan.
Priser
Priserna visas i svenska kronor inklusive 25% moms. Momsen redovisas i orderformuläret tillsammans med fraktkostnad samt valt betalsätt.
Betalningalternativ
– Direktbetala med kort eller din internetbank via Klarna-chekout.
– Fakturabetalning: Betala via Klarna faktura 14 dagar.
– Delbetalning: Välj att delbetala med Klarna konto, du väljer själv hur mycket du betalar varje månad.
– Betala med kort via PayPal.
Leveranstider
Alla av oss saluförda varor bör finnas i lager. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga uppgifter som ligger till grund för dessa leveransindikeringar. Skulle ett sådant fel uppstå så kontaktar vi dig. Vi försöker alltid att skicka varorna så snart som möjligt. Vi levererar inom 7-21 vardagar under högsäsong mars-augusti, september-februari inom 7-14 vardagar. Undantag gäller för specialbeställda varor där levereras varorna inom 2 månader om ej annat överenskommits.
Leveranser
Alla leveranser sker med av oss vald speditör, enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning, vanligtvis Posten AB. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt.
Fraktkostnad
Våra fraktkostnader baseras på varans vikt. Gäller inom Sverige och Europa.
0-250 gram = 29 kr
251-500 gram = 59 kr
501-1000 gram = 69 kr
1001-2000 gram = 89 kr
2001- > = 150 kr
Paket utanför Sverige: 2001-> = 260 kr
Fraktfritt när ditt ordervärde överstiger 1000 kr inom Sverige och till övriga Europa om ordervärdet överstiger 100 euro. Vid retur kommer frakten att tillkomma och debiteras enligt valt fraktsätt. Vid ordrar där mer än 50% av ordern returneras debiteras frakten och fri frakt på ordervärdet över 1000 kr gäller ej.
Ej uthämtat paket
Paket som inte hämtats ut senast två veckor efter leveransavisering debiteras med fraktkostnad, returfrakt samt hanteringskostnader med totalt 350 kr inklusive moms.
Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är ifall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss.
Ångerrätt/Retur
Som privatperson har du enligt Lagen om distansavtal, rätt att ångra ett köp inom 14 dagar efter det att du har mottagit varan och utan speciell anledning. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Lagen om distansavtal sker på kundens bekostnad. Levereras varan ej i oförändrat skick på grund av att kunden hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper ska kunden ersätta säljaren med värdeminskningen av varan. Kunden ansvarar för returen fram tills dess att vi har mottagit den, vi rekommenderar er därför att skicka paketet så att det är spårbart. Alla returer behandlas inom 7 arbetsdagar.
Returen skickas till:
Elegant Kids
c/o Helenas Boutique
Södra Förstadsgatan 60
21143 Malmö
Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen 2 års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.
Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.
Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
GDPR
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina uppgifter.
Därför tycker vi det är bra att den nya dataskyddsförordningen GDPR, som träder i kraft den 25 maj 2018, gör det tydligare vilka rättigheter du har som kund, och vilka skyldigheter vi har som företag.
GDPR ersätter den gamla personuppgiftslagen (PUL). Mycket i den nya regleringen är samma som tidigare, men GDPR ställer högre krav på företagen och sätter fokus på de rättigheter du har som kund, bl.a. att du har rätt att begära information om behandlingen av dina personuppgifter, kontakta oss.
Vänliga hälsningar från Elegant Kids